There is nothing wrong with naik bas

Naik bas was denied the board-the-bus meaning by some.  But a quick google using Saya naik bas produces many naik-as-board meaning:

12 Jul 2009 – “saya sepatutnya dapat hak saya sebagai pengguna n penumpang.saya bayar untuk naik bas tu,bukannya saya naik free..setiap orang kat

8 Ogos 2011 – Situasi ni mengigatkan saya kepada kembara seaktu di China dulu. Macam ni lah saya naik bas dari Urumqi menuju ke Kashgar. Tapi masa tu

16 Jan 2011 – bas untuk berfikir. hey, hari ini hari penting. sebab saya betul-betul pening. okok. saya suka naik bas mini 

23 Mei 2011 – Soalan 1 : Bagaimana saya nak ke Klang dengan menaiki bas? Ape name bas ye? Soalan 2 : Bila naik bas tu, kat ne die berhenti?

Kali ini,nak cerita pasal bas melancong ibukota yang terkenal diberi nama,KL HOP-ON HOP-OFF,bahagian1 .Baru baru ini saya berkesempatan menaikinya di

[Notice that menaiki comes with meN-….i hence I said either menaiki or naik]

semangat saya naik sikit selepas baca tulisan di bawah ni. Selamat Yang tak nak naik bas, public transport, dan yang kena berpeluh-peluh. Tarbiyah .

Emak saya selalu pergi ke pasar pada hari Ahad. Saya selalu main tenis dengan kawan saya. Dia selalu naik bas untuk pergi bekerja. He often (always) comes

Before the purist dismisses these examples as Street Malay, it is informed that Kamus Dewan (1997) the authentic Malay dictionary provides board as the third meaning of naik.  The examples in the kamus:

…naik kereta ke Pulau Pinang; …naik lif ke tingkat empat (p. 917).

And guess what, there is no entry for naiki, only menaiki. In conclusion, the *naiki version is more Back Street Malay than you are aware of.

Akhirnya saya harap pelajar faham.  In the end, I hope my students understand.  

terima kasih

‘So what! I am still a rock star, I’ve got my rock moves…PINK

 

Warna Merah Jambu

 

Leave a Reply

