Contoh Karangan Sample Composition

Dear All

Please find a sample work from our classmate. The red is added as corrections.

 

Keluarga Saya

Setiap orang mempunyai keluarga. Berkeluarga ialah tinggal bersama orang yang disayangi. Ada yang tinggal bersama ibu bapa dan adik-beradik. Ada juga yang tinggal bersama datuk dan nenek kerana ketiadaan ibubapa. Tambahan, ada juga yang tidak bernasib baik dan tinggal bersama keluarga angkat ataupun rumah anak yatim yang merupakan menjadi (becomes) keluarga mereka. Saya amat bertuah kerana mempunyai keluarga yang bahagia, walaupun saya dilahirkan sebagai asalnya seorang anak yatim piatu. (orphan)

Ibu bapa angkat saya bekerja sebagai penjual buah-buahan sejak mereka masih muda dan gaji mereka hampir cukup untuk menyara keluarga kami. Bagaimanapun, Mereka dapat menyimpan duit untuk saya supaya saya dapat pergi ke Universiti pada hari ini. Mereka bekerja sangat keras. Sebab itu, kesihatan mereka terganggu   kurang baik sekarang. Apabila saya berumur 15 tahun, bapa saya didiagnosis dengan gagal mendapat penyakit lemah jantung dan dia tidak boleh bekerja lagi. Dari masa itu hingga sekarang, kami tidak ada pendapatan keluarga yang tetap. (stable)

Ada bukit ada paya. Walaupun (although) keluarga saya biasanya bahagia, kami telah melewati banyak rintangan hidup bersama.

Leave a Reply

