Contoh Karangan Bahagian 2: Part 2

This is the second half of yesterday’s composition.

Sejak saya berumur 12 tahun lagi, saya telah didiagnosis  didapati sakit lelah dengan cacat jantung. Ibu bapa saya selalu berada di sisi saya dan untuk menjaga saya. Walaupun keluarga saya tidak kaya, mereka menemukan  mencarikan wang untuk operasi rawat jantung saya. Ketika operasi  rawatan saya mengumumkan diumumkan gagal, bahu mereka ada di sana bagi saya untuk menjadi tempat saya menangis. Mereka melakukan segalanya untuk saya tetapi dan mereka tidak pernah mengeluh.

 21 tahun sudah terlalu. Keluarga saya memberikan saya kasih sayang dan peduli perhatian yang saya tidak mungkin berasa saya pantas sebagai dirasakan oleh seorang yatim piatu dengan mudah. Ibu bapa saya telah memberikan saya suatu sebuah keluarga lengkap. Saya belajar pelajaran besar kenal tentang kasih yang mendalam. Saya sayang dan hormat ibu bapa saya, tetapi saya tidak akan tahu berapa banyak mereka telah mengorbankan berkorban untuk diri saya.

Yang ada hanyalah Seperti bunyi peribahasa…”kasih anak sepanjang galah, kasih ibu bapa sepanjang jalan”.

lelah = fatigue or weak

rawat can found in jururawat = nurse > treat

rawatan > treatment

lengkap = complete

dalam = in(side) > mendalam = deep

mengeluh > keluh = sigh

korban = sacrifice

hati = heart > perhatian = attention

peribahasa = proverb

galah = bamboo pole

sepanjang galah = as long as a bamboo pole

sepanjang jalan = as long as the journey > all the way to the end

 

To understand how the student could write the above please read previous entry on her “practice”.  

Yes, ‘practice makes perfect…’

 

Leave a Reply

