Soalan-soalan pelajar

1. What is hope in Malay? Harap

Saya berharap (verb) awak akan datang ke rumah saya.

Harapan (noun) saya ke Amsterdam sudah sampai.

 

2. What is “I like to spend more time with my family” in Malay?

Saya mahu bersama keluarga saya dengan lebih lama. or

Saya berharap ada lebih banyak masa bersama keluarga saya

 

3. What is ‘we both’ in Malay? Kami berdua

Kami berdua telah pergi ke tepi sungai Singapura pada malam itu.

 

4. Can I use semasa and apabila interchangeably? Yes 

Dia pengsan semasa berlari di taman.

Dia pengsan apabila berlari di taman.

 

5. Does pulih only for health matters, can’t it be improvement in research?

Pulih is about health or chaotic situation (flood) that gets better…

For academic matters use maju (progress) or pandai:

Saya semakin maju/pandai selepas belajar lima jam.

 

6. What is the exact spelling for problem?  Masalah

 

7. Is ‘Ini kali pertama saya memasak’ correct? Yes

 

8. What is ‘prepare ingredient’ in Malay? sedia bahan or menyediakan bahan

Saya telah menyediakan bahan untuk membuat kek epal.

[i have prepared ingredients to make an apple cake]

9. Is cuci and basuh interchangeable? yes

 

10. Whose clock is that is Itu jam siapa, can it be *siapa jam itu?

NO because the suggestion (put in red) meant *who is that clock.  Please refer to blog entry on 24 April below.

 

11. What are the two meanings of lama? Old and long (duration)

Rumah lama (old) saya di Jurong Timur.

Dia mandi dengan lama (long) di dalam bilik air.

 

12. What is an example of (untuk) as (to)? Please see example in 8 above.

Leave a Reply

