Second story from the Make-up Tutorial

Dear All

This is a second story created by the students based on numerals:

Saya ada sebuah piano dan lapan buah komputer di rumah.

Teman saya Mary berumur 12 tahun suka bermain piano di rumah saya.

Tiga orang adik lelaki Mary suka bermain komputer di rumah saya.

Mary, tiga orang adik lelaki dan tiga ekor ayam tiba di rumah saya.

Mereka bernama Ali, Ahmad dan Sami.

Mereka makan sepuluh pinggan nasi ayam di rumah saya.

Mereka bangun dan minum air tebu pada pukul 2 pagi.

Mereka balik pada pukul 5 pagi.

Mary berlari balik ke rumah dan jerit “Di mana ayam saya?”

Mary hanya dapat dua ekor ayam.

“Maaf, ayah saya sudah makan ayam itu.”

“Saya akan belikan tiga ekor ayam besar esok”.

Vocabulary:

pinggan = plate

hanya = only

berumur = ber + umur (age) = age of a person

dapat = have or get

belikan = beli (buy) + kan (emphasis) = buy for somebody

the rest of the vocabulary is in the lectures

Terima kasih

cikgu

Leave a Reply

